Demontering av lager fra vifte
HMS:
Vernesko, vernebriller, arbeidshansker, hørselvern og flammehemmende arbeidstøy.
-
Lagrene var
oljesmurt, så det vi starte med var å tappe olje fra husa.
-
Så brukte vi en
elektrisk jekketralle til å løfte en palle opp under det ene lagerhuset.
-
Vaske utsiden av
lagerhuset for fett, olje og støv som hadde samla seg, dette gjorde det lettere
og bedre å jobbe.
-
Skru ut de fire
boltene som holder topp og bunnskål sammen. Vi måtte løsne de med slagnøkkel,
pga. de satt veldig hardt, men brukte en trekker etter at de var løsna.
-
Løfta av topplokket
og la det til side på pallen.
-
Senka pallen litt,
sånn av vi kunne løsne bunnskåla og skyve den bakover på pallen.
-
Lageret skulle bli
kastet, så da tok vi vinkelsliperen og kappet ytterringen og rulleholderen til
lageret i to.
-
Vi hentet en
brennervogn med et varmebenn for å varme opp tetningen. Men for å tenne et
varmebenn så må man ha ganske høyt trykk på både acetylen og oksygen pga. stor
åpning.
-
Så varmet vi opp
tetningen til rundt 100 grader og banket den lett av.
-
Neste på akselen
var inneringen til lageret. Den varmet vi ganske mye, og banket bare med en
slager, siden den bare skulle kastes uansett.
-
På den siste
tetningen brukte vi også varmebenn til å utvide og en trekloss til å banke ut.
-
Vi vasket alle
delene som var verdt å ta vare på og la dem på en palle med plast over.
-
Komponenten vi tok
av med varme er en oljeaviser og en distanseringshylse. Grunnen til at det er
en oljeaviser der er at det er der oljen skal konsentreres, for det er ikke noe
vits å smøre delene som ikke roterer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar